Recent News
CSO

Firmy w szybkim tempie powołują ostatnio dyrektorów ds. zrównoważonego rozwoju (CSO) i nic dziwnego. W obliczu zbliżających się terminów osiągnięcia zerowej emisji netto, inwestorzy coraz częściej chcą zrozumieć wpływ, jaki firmy wywierają na nasze środowisko naturalne oraz związane z tym ryzyko. Rośnie nadzór regulacyjny. Nawet konsumenci i pracownicy podnoszą swoje oczekiwania. Aby przejąć inicjatywę, firmy powołały w latach 2020 i 2021 prawie tyle samo dyrektorów ds. zrównoważonego rozwoju, co w ciągu poprzednich ośmiu lat. Wśród 1 640 firm z całego świata, które przeanalizowaliśmy na potrzeby raportu PwC i Strategy&, działu doradztwa strategicznego PwC, mniej więcej osiem na dziesięć z nich wyznaczyło obecnie dyrektora wykonawczego odpowiedzialnego przynajmniej w pewnym stopniu za zrównoważony rozwój.

Uprawnione CSO, o szerokich kompetencjach i randze organizacyjnej, mogą dysponować opartym na faktach wglądem w ramach rozległej sieci, aby wpływać zarówno na strategię, jak i działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Mogą jasno przedstawić ryzyka i możliwości związane z ESG, zajmując się kwestią na poziomie makro, którą wielu menedżerów wyższego szczebla, w tym większość dyrektorów zarządów w USA, przyznaje, że nie rozumie zbyt dobrze – nawet jeśli coraz częściej dostrzegają związek ze strategią. Mogą również przyspieszyć transformację, której firmy będą potrzebowały, by dotrzymać kroku oczekiwaniom inwestorów i konsumentów, a także regulacjom i konkurencji.

Zasadniczo, CSO może pomóc firmom w znalezieniu produktów i usług, które mogą oferować w dłuższej perspektywie, w sposób zrównoważony i zyskowny. Znaleźliśmy dowody na to, że upełnomocniona CSO może dokonać znaczącej zmiany. Wśród przeanalizowanych przez nas spółek, spośród tych o najwyższym ratingu ESG, prawie wszystkie (98%) posiadały w pewnym stopniu CSO. Firmy, w których CSO posiada uprawnienia, uzyskały również wyższe oceny niż te, w których CSO jest określany jako „lekki CSO” – członek zarządu znajdujący się zbyt nisko w hierarchii C lub mający zbyt wąskie kompetencje, by wpływać na strategię. I choć firma nie musi koniecznie posiadać CSO, aby uzyskać wysoką ocenę, w grupie firm z oceną A znaleźliśmy tylko sześć firm bez CSO.

Wzmocnienie pozycji CSO wymaga wskazówek z samego szczytu firmy w zakresie wyboru CSO, ustalenia pozycji tej osoby w organizacji i zapewnienia istotnych danych sprawozdawczych, które będą podstawą do podejmowania decyzji. CSO muszą również wzmocnić się same, tworząc sieć wewnątrz i na zewnątrz organizacji, a także dopracowując narrację, która łączy zrównoważony rozwój ze strategią i propozycją wartości firmy.

Jak firmy mogą wzmocnić CSO?

Dzisiejsze CSO muszą być w stanie zrozumieć wzajemne powiązania wszystkich kwestii ESG, ponieważ dotykają one każdego aspektu misji zrównoważonego rozwoju organizacji. Skanując horyzont pod kątem ryzyk i możliwości ESG, CSO rozwijają bliższe powiązanie ze strategią, ryzykiem i zarządzaniem finansowym. „Rolą korporacyjnego zespołu ds. zrównoważonego rozwoju jest bycie zawsze o jeden lub dwa kroki przed firmami w zdrowy sposób”, mówi Achim Hupperts, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju w globalnej firmie Royal DSM zajmującej się żywieniem, zdrowiem i naukami biologicznymi, „a to tworzy napięcie wyciągające firmy z ich strefy komfortu”.

Wzmocnienie pozycji CSO często oznacza podniesienie rangi tej roli w organizacji – zarówno po to, by zwrócić uwagę tych na szczycie, jak i po to, by uzyskać imprimatur C-suite w całej organizacji. Oznacza to również wspieranie działań CSO poprzez twarde dane i kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), które pomagają menedżerom, inwestorom i wewnętrznym interesariuszom lepiej zrozumieć powiązania między ryzykiem ESG, planowaniem strategicznym i propozycją wartości. Aby to osiągnąć, konieczne jest podjęcie wzmożonych wysiłków w celu włączenia raportowania ESG do tradycyjnych miar finansowych.

News Reporter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *